Q.Festival 2018 / 15 en 16 maart – Hélder Bruno – A Presença, Serena e Terna

Klik op de afbeelding voor de originele poster

Genre: Hedendaagse Klassieke Muziek
Datum & locatie

  • Donderdag 15 maart 2018 | 20.15 uur (deuren open vanaf 19.45 uur)
    Café Belcampo | Amsterdam
Tickets

  • Amsterdam:

    Voorverkoop (via Stager, incl. € 1 servicekosten):
       € 17
       € 15 (voor stadspashouders)
       € 10 (voor studenten)

    Aan de deur:
       € 18
       € 15 (voor stadspashouders)
       € 10 (voor studenten)

  • Utrecht:

    Voorverkoop (via Stager, incl. € 1 servicekosten):
       € 17
       € 15 (voor stadspashouders)
       € 10 (voor studenten)

    Aan de deur:
       € 18
       € 15 (voor stadspashouders)
       € 10 (voor studenten)

Muzikant

  • Hélder Bruno / piano en compositie

NL
De Aanwezigheid, Sereen en Teder
Soms, vaak… meestal… hoeven we slechts te letten op het allereenvoudigste om ons heen.

… maar we hechten juist minder waarde aan hetgeen (volgens ons) zo voor de hand ligt … of we denken dat iets wat zo vanzelfsprekend is nooit de oplossing kan zijn.

We zoeken als bezetenen naar originaliteit, de ontdekking van de creativiteit, de verheven vernieuwing… obsessief en altijd ver weg…

En meestal is de origineelste, creatiefste, vernieuwendste oplossing dichterbij dan we denken…
… perspectief, aandacht, gevoel van aanwezigheid, sereniteit, een beetje tederheid zijn essentieel bij alles wat we doen…

Het is doodeenvoudig!

HELDER BRUNO

Sinopse
De Aanwezigheid, Sereen en Teder is de naam van het optreden met originele muziek van HÉLDER BRUNO, gecomponeerd en georkestreerd voor piano, snarenkwartet en sopraan, samen met de projectie van specifieke en exclusieve foto’s (voor dit optreden en voor elk van de stukken) van Lieve Tobback.
De concerten in Amsterdam en Utrecht zijn voor piano solo.

Door onze hedendaagse levenswijze hebben we het vermogen verloren om aanwezig te zijn en te voelen. Bewust van onze menselijke dimensie.

Het geluid van alledag komt ons bestaan binnen en daardoor verliezen we het vermogen om te voelen. Voelen, echt voelen. Dit optreden heeft de bedoeling weer een verbinding tot stand te brengen met (steeds minder en kleinere) bolwerken van humanisme en van “menselijkheid”.

Door de muziek en een specifiek beeld bij elk van de stukken kan deze verbinding met “De Aanwezigheid, Sereen en Teder” tot stand gebracht worden. De ware aanwezigheid. Waarin in het heden – in het hier en nu – de eeuwigheid vorm krijgt. Het geluid wordt gedempt. Eenvoudig en zonder magie. De sereniteit en de tederheid zijn een blijk van de ontspanning die bereikt wordt op momenten van eenvoud, van belangeloze overgave, dankbaar voor het moment. Dit is het stadium van het ware bestaan, van het verheven bestaan.

Soms, vaak… meestal… hoeven we slechts te letten op het allereenvoudigste om ons heen, maar we hechten juist minder waarde aan hetgeen (volgens ons) voor de hand ligt… of we denken dat zoiets vanzelfsprekends nooit de oplossing kan zijn.

We zoeken als bezetenen naar originaliteit, de ontdekking van de creativiteit, de verheven vernieuwing… obsessief en altijd ver weg…

En, meestal is de origineelste, creatiefste, vernieuwendste oplossing dichterbij dan we denken… Het ontbreekt ons aan het juiste perspectief, voldoende aandacht, gevoel van aanwezigheid, sereniteit, wat tederheid, die essentieel zijn bij alles wat we doen. Het is doodeenvoudig! Net zoals de muziek, puur en echt, die je kunt horen bij “De Aanwezigheid, Sereen en Teder”.


PT
HELDER BRUNO nasceu a 15 de dezembro de 1976, na cidade de Coimbra, Portugal.
“Sempre senti uma profunda ligação com Música. Não me lembro de mim sem Música. Sempre foi assim e sempre será…”
HELDER BRUNO iniciou os estudos de piano aos 9 anos de idade. Aos 11, ingressa no Conservatório de Música de Coimbra onde concluiu o curso complementar de Formação Musical. No Conservatório integrou o Coro e a Orquestra Ligeira.
Devido ao seu fascínio pela música Jazz optou por estudar piano na Escola de Jazz do Porto, onde integrou a Dixieland Jazz Band. Frequentou vários workshops e master classes ministrados por nomes de referência do Jazz português, tais como: Carlos Martins, Carlos Barreto, Bernardo
Moreira, Pedro Moreira, João Paulo Esteves da Silva e Bernardo Sassetti. Frequentou também alguns cursos de Jazz e Improvisação ministrados pela Escola de Jazz do Hot Cube de Portugal.
Em 1999, licenciou-se em Educação Musical na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Coimbra (ESE/IPC) e em 2001 foi professor assistente nesta instituição.
Entre2001 e 2005 iniciou a sua atividade enquanto investigador e mestrando em Ciências Musicais na Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, onde obtém o grau de Mestre em Ciências Musicais com uma tese sobre o fenómeno do Jazz em Portugal durante a ditadura do Estado Novo.
Em 2006, publica o seu primeiro livro, “Jazz em Portugal (1920 – 1956)” (Almedina, 2006). Neste mesmo ano iniciou o doutoramento na Universidade de Aveiro, onde integrou o Instituto de Etnomusicologia – centro de estudos em música e dança (INETmd) e o Centro de Estudos de Jazz.
Apesar de ter seguido carreira científica e académica nunca deixou de compor. Trabalhou com projetos e nomes como Vonavêmor, Né Ladeiras, Jorge Palma, Maré Alta, Cool Train Trio, Nuno Guerreiro, Baladas Bailadas, Inês Santos.
Neste momento, HELDER BRUNO está focado no seu projeto “A Presença, Serena e Terna”.

A Presença, Serena e Terna é o nome do espetáculo com música original de HELDER BRUNO, composta e orquestrada para piano, quarteto de cordas e soprano e que conta com a projeção de fotografias específicas (para este espetáculo e para cada uma das peças) e exclusivas de Lieve Tobback.
O concerto em Amsterdão e Utreque é um recital de piano solo.

O modo de vida atual retira-nos a capacidade de estarmos e de nos sentirmos presentes. Conscientes da nossa dimensão humana.

O ruído do quotidiano invade as nossas existências e retira-nos a capacidade de sentir. Sentir, verdadeiramente. Sentir, a sério. Este espetáculo tem essa pretensão: a de criar um canal de religação com esses (cada vez menos e menores) redutos de humanismo e de “humanidade”.

A música e a imagem especifica para cada uma das peças permitirá estabelecer essa (re)ligação com «A Presença, Serena e Terna». A verdadeira presença. Em que no presente – ali e agora – se consubstancia a eternidade. O ruído é abafado. De forma simples e sem magia. A serenidade e a ternura transmitem o conforto que se alcança em momentos de simplicidade, de entrega desinteressada e grata ao momento. É este o estádio da verdadeira existência, da existência sublime.

Às vezes, na maioria das vezes… na esmagadora maioria das vezes… só precisamos de estar atentos ao que de mais simples existe em redor, mas temos a particularidade de desvalorizar o (que julgamos) óbvio…. Ou julgar que o que é óbvio nunca pode ser solução.

Procuramos obsessivamente a originalidade, a criativa descoberta, a sublime inovação… obsessivamente e sempre longe de nós…

E, na maior parte das vezes, a solução mais original, mais criativa, mais inovadora, está mais perto do que julgamos… Falta-nos a correta perspetiva, a atenção adequada, o sentido de presença, a serenidade, alguma ternura, que são essenciais no modo e na forma com que fazemos o que quer que façamos. Tudo isto é tão simples! Tal como a música, pura e verdadeira, que poderá escutar em “A Presença, Serena e Terna”.

Porto Caúnho, Tuttigusti & Casa Bocage

In Utrecht dineren de muzikanten in de Fundatie van Renswoude, zoals het gebruikelijk is geworden, en het eten komt van de échte Italiaanse cateraar en partner: Tuttigusti!

Ook zullen de muzikanten de Portugese bloemen in ontvangst nemen, oftewel de Porto Caúnho, van onze partners van Quinta do Caúnho!

Na afloop kan het publiek ook kennismaken met deze overheerlijk port!

You may also like...

Geef een reactie: