Q.Festival 2024 | 12 sept | IN.DIA | Volmaakte Wanorde
- 12 september | 20:15 uur
De Engelse Kerk | Amsterdam
-
Vooraf online te bestellen via Stager (incl. €1 online verkoopkosten):
€ 23
€ 20.50 (early bird, tot 12 augustus)
€ 18 (stadspas) Pas aan de deur laten zien.€ 13 (studenten) Pas aan de deur laten zien.
€ 7 (kinderen t/m 12 jaar)
- Hugo Gamboias | Portugese gitaar
- Diogo Passos | Klassieke gitaar
NL | PT
Programma:
Hugo Gamboias & Diogo Passos
1. Lagom
2. De volmaakte wanorde
3. Mocht zij vragen (Dilermando Reis, arrangement IN.DIA)
4. Herinneringen
5. Variaties op verloren herinneringen
6. Weg
7. Kathedraal (Augustin Barrios-Mangore, arrangement van IN.DIA)
8. Oosten
9. Medusa (Thomas Fellow, arrangement IN.DIA)
10. Variaties in re
11. 7 bij 8
12. Folksigheid
13. Romance
14. Fuoco (Roland Dyens, arrangement IN.DIA)
15. Verschillen
IN.DIA
in.dia: een uniek samengaan tussen de klassieke gitaar en de Portugese gitaar, tot stand gebracht door de gitaristen Diogo Passos en Hugo Gambóias, die eind 2019 tijdens een tocht door India begon. Sindsdien zagen ze het als hun missie om de artistieke grenzen van die instrumenten uit te breiden en nieuwe mogelijkheden te verkennen, zonder dogma’s of vastgelegde vormen. Het is de bedoeling muziek te scheppen die een waarachtige uitdrukking is van hun wereldbeeld, terwijl ze ook hun wortels en diepe verbondenheid met hun geboortestad Coimbra in ere houden.
“Volmaakte wanorde” is een album dat wil doorgaan met het verkennen en uitdiepen van de mogelijkheden en klankkleuren die effectpedalen kunnen toevoegen aan de klank van de Portugese gitaar samen met de klassieke gitaar. Het resultaat is een boeiende muzikale ervaring, die de conventies uitdaagt en die de vastgelegde begrenzingen overstijgt. De verbeelding van de luisteraars wordt gegrepen en ze brengen een geheel andere en vernieuwende klank tot stand.
Op 26 januari 2024 heeft in.dia een nieuwe single uitgebracht: “Catedral”
Coimbra, Portugal.
In.dia heeft het genoegen weer een single uit te brengen: hij heet ‘Catedral’ en licht een tipje van de sluier op van het nieuwe album van het gitaarduo Diogo Passos en Hugo Gambóias.
‘Catedral’ is meer dan een muziekstuk: het is een artistieke viering die geografische grenzen en grenzen in de tijd overstijgt. Voel hoe je overgebracht wordt naar een wereld waarin de noten verhalen uit verre streken vertellen en de gitaren ons leiden door een emotionele ervaring die tegelijkertijd intiem en uitbundig is. Licht en schaduw, heilig en profaan gaan hand in hand bij het geluid van de klassieke gitaar die versmelt met de exotische magie van de Portugese gitaar. Zo komt een geluidsreis tot stand waarin tradities van Zuid-Amerika weerklinken.
Biografie van het duo
Nadat ze jaren samen hadden gespeeld in de stijl die hen samenbracht, die van de Fado van Coimbra, zijn Diogo Passos en Hugo Gamboias in 2019 op uitnodiging van het 10e Calcutta International Classical Guitar Festival gaan werken aan een repertoire van klassieke stukken samen met originele thema’s.
Ze lieten zich inspireren door de woorden van de meester van de Portugese gitaar, Carlos Paredes: “De muziek die ik maak is het resultaat van de onmiddellijke omstandigheden van de tijd waarin ik leef”. Diogo en Hugo willen muziek maken die hun wereldbeeld en de tijd waarin ze leven weergeeft.
In 2021, na het succes van een crowdfundingscampagne, brengen ze hun eerste cd uit – in.dia – samen met een boek met partituren en tabulatuur van al het materiaal dat door het duo tot dan gecomponeerd of gearrangeerd was – een ongekend initiatief voor dit soort formatie.
Ze hebben in 2021 de prijs voor de beste instrumentale uitvoering van de International Portuguese Music Awards gewonnen.
Verder verdient vermelding hun deelname aan het Festival Correntes de um Só Rio 2020, het 12e Internationale Gitaarfestival van Sevilla, het 11e Gitaarfestival van Castelo Branco, Suoni Mobili 2023, de tournee door Zweden, evenals verschillende optreden door heel Portugal.
Volmaakte Wanorde
Op Perfeita Desordem [Perfecte Wanorde] hebben Diogo Passos en Hugo Gamboias besloten door te gaan met het ontdekken van meer mogelijkheden en klankkleuren die effectpedalen kunnen toevoegen aan de klank van de Portugese gitaar samen met de klassieke gitaar. Het resultaat is een boeiende muzikale ervaring, die de conventies uitdaagt en die de vastgelegde begrenzingen overstijgt. De verbeelding van de luisteraars wordt gegrepen en ze brengen een geheel andere en vernieuwende klank tot stand.Op de cd staan ook twee nog niet eerder uitgebrachte bewerkingen voor dit soort formatie, die uitgaan van het universum van de klassieke muziek: de Valse Brillante van Frédéric Chopin en La Catedral van Augustin Barrios. Onder invloed van de klassieke muziek is er nog het thema “Romance”, dat geïnspireerd is door het lied “Sur un Tombe” van Guillaume Lekeu en die elementen van de klassieke muziek kruist met elektronische muziek.
De muziek is bij machte verder te reiken dan de woorden en is vaak een toevluchtsoord in een wereld die in volmaakte wanorde lijkt te verkeren.
Hugo Gamboias
Hugo Gamboias is op 23 mei 1988 in Coimbra geboren.
In 2001 is hij begonnen met de studie klassieke en elektrische gitaar, het instrument waar hij zich nu nog aan wijdt.
In 2007 is hij begonnen aan de studie architectuur aan de Universiteit van Coimbra en drie jaar later met de studie Portugese gitaar aan de School voor Portugese gitaar, gitaar en fado van Coimbra bij docent Ricardo Dias. Het jaar daarop zet hij zijn studie voort aan de Afdeling Fado van de Academische Vereniging van Coimbra. Eveneens in dat jaar is hij begonnen enkele van de meest bekende vertolkers van de fado van Coimbra te begeleiden. In die periode heeft hij ook optredens begeleid van het Koor van de Oud-Koorzangers van de Universiteit van Coimbra.
In 2012 begint zijn samenwerking met de culturele vereniging: “Fado ao Centro” waarvan hij momenteel een van de vaste musici is en docent Portugese gitaar aan de bijbehorende school.
In het volgende jaar gaat Hugo deel uitmaken van de punkrockband “Fitacola”, waar hij nu nog elektrische gitaar speelt en in 2015 doet hij mee met het project “Pensão Flor”, waarbij hij de van oorsprong Portugese gitaar meeneemt op muzikale reizen langs de fado, tango, bossa nova en morna.
In 2014 doet hij op uitnodiging van de Braziliaanse zangeres Fafá de Belém mee aan het optreden van Fado Tropical, dat deel uitmaakt van de festiviteiten van Círio de Nazaré, een van de grootste feesten van Brazilië, die in de stad Belém do Pará plaatsvinden.
Twee jaar later volgt hij de opleiding bouw van snaarinstrumenten in de werkplaats van “Fado ao Centro” bij de luitist Eduardo Loio, en bouwt daar een Portugese gitaar.
In 2018 wordt Hugo Gamboias uitgenodigd om deel te nemen aan de soundtrack van de Portugese film Pedro e Inês.
In oktober 2019 neemt hij deel aan het toneelstuk “O Menu”, geschreven en geënsceneerd door Hélder Wasterlain, waarvan hij de muziek componeert en die bij de première verzorgt.
Aan het eind van dat jaar wordt hij uitgenodigd om deel te nemen aan het 10th Calcutta International Classical Guitar Festival in India. Daar staat hij samen met gitarist Diogo Passos op het podium met grootheden als David Russel, Pavel Steidl, Zoran Dukic, Thomas Fellow, Reentko Dirks, European Guitar Quartet.
In 2020 initieert hij samen met Diogo Passos het project In.dia dat de verschillende wegen van de Portugese en de klassieke gitaar onderzoekt. Dit culmineert in het uitbrengen van hun eerste cd en een boekje met partituren en tabulatuur van die cd.
Van de International Portuguese Music Awards wordt hun de prijs voor “beste instrumentale werk” toegekend.
Met het project in.dia nemen ze deel aan verschillende festivals zoals: 12e Gitaarfestival van Sevilla, het 11e Gitaarfestival van Castelo Branco, SuonoMobili 2023 in Italië, het Primal Gathering 2024 in Engeland, Sofar Paris 2024 (Frankrijk).
In zijn muzikale loopbaan heeft hij, individueel en samen met andere projecten, talrijke malen de fado van Coimbra vertolkt in de grootste zalen in Portugal en in het buitenland, zoals Spanje, Frankrijk, België, Nederland, Duitsland, Denemarken, Zweden, Zwitserland, Roemenië, Engeland, Brazilië en India.
- Fitacola – Escolhas (2014)
- Fado ao centro – Mensagens (2014)
- Fitacola – Razões (2015)
- Fado ao centro – Clássicos (2016)
- Pensão Flor – Sul (2016)
- Fitacola – Vontades, Escolhas e Razões (coletânea) (2017)
- João Farinha & Fado ao centro – Sim (2018)
- Pedro e Inês OST (2018)
- Fitacola – Contratempo (2018)
- Inês Graça – Origem (2018) (bijzondere medewerking)
- Fado ao Centro – De Coimbra com Amor (live) (2020)
- João Farinha – Solto (2020)
- In.dia – In.dia (2021)
- Ricardo Martins – Escapismo (2021) (bijzondere medewerking)
- João Farinha – Ao vivo (2022)
- Fado Cruzado – Menina e moça (2022)
- Martins – Volume I (2023)
- José Rui Branco – Resumo (2024)
- In.dia – Perfeita Desordem (2024)
Diogo Passos
Diogo Passos is op 9 mei 1991 geboren in Maia (Portugal).
Zijn muzikale vorming begon op het Cultureel en Muziekcentrum van Santo Tirso. Daarna is hij klassieke gitaar gaan studeren als leerling van Óscar Flecha. Hij heeft deelgenomen aan de masterclasses van Dejan Ivanovic, Joaquin Clerch, Joaquim Santos Simões en Miguel Carvalhinho. Hij heeft voorts les gehad van Amadeu Magalhães en Rui Poço Ferreira.
Hij heeft de opleiding Muziek (richting Bijzondere Contexten) afgerond aan de Hogeschool voor Onderwijskunde van het Polytechnisch Instituut van Coimbra, en Muziek – leerlijn Instrument (Klassieke Gitaar) en een Master in Muziekonderwijs, begeleid door Miguel Carvalhinho en João Tiago Correia aan de Hogeschool voor Toegepaste Kunsten van het Polytechnisch Instituut van Castelo Branco – waaraan hij als begeleider verbonden was.
Diogo Passos was artistiek leider van de Universitaire Studentenmuziekgroep van Coimbra, oprichter van de fadogroep Canto da Noite en lid van de Snarengroep van de Afdeling Fado van de Academische Vereniging van Coimbra. Van deze periode noemen we de deelname aan verschillende studententradities zoals de Serenatas Monumentais en Serenatas da Festa das Latas en de Imposição de Insígnias, evenals optredens door heel Portugal en in het buitenland.
Hij was betrokken bij muziekprojecten die gericht waren op de gemeenschapszin van het Psychiatrisch Ziekenhuis Sobral Cid. Daar werkte hij samen met de afdeling bezigheidstherapie.
Diogo heeft bekende namen uit de Portugese muziekwereld begeleid zoals Tiago Nogueira, Kátia Guerreiro, Né Ladeiras, Vitorino, Janita Salomé, João Farinha, José Branco, João Mendes da Silva, António Dinis, Beatriz Villar, Martins, Diogo Mendes, Inês Graça.
Hij is actief betrokken bij de promotie van het Lied van Coimbra, en treedt wekelijks op in verschillende plaatsen in de stad Coimbra, maar ook op nationaal en internationaal niveau. Hiervan noemen we tournees door de VS, Canada, Polen, het Verenigd Koninkrijk, São Tomé en Príncipe, Kosovo, Macau en Italië.
Met gitarist Hugo Gamboias is hij medeoprichter van het project In.dia; hij heeft deelgenomen aan het Calcutta International Classical Guitar Festival 2019 naast bekende namen als onder andere David Russel, Pavel Steidl, Zoran Dukic, Thomas Fellow,Reentko Dirks, Ser o Duo. In 2021 heeft in.dia na een succesvolle crowdfundingsactie hun eerste plaat uitgebracht, samen met andere items zoals een boek met partituren en de tabulatuur voor die cd. Vermelding verdient nog de prijs die ze kregen voor “Beste Instrumentaal” van de International Portuguese Music Awards.
Het project in.dia heeft ook deelgenomen aan het 12e Gitaarfestival van Sevilla, op uitnodiging van het Portugese Consulaat in Sevilla, ze hebben een tournee door Zweden (2022) gemaakt langs de Portugese gemeenschappen om de 25e april te gedenken, ze waren bij het 11e Gitaarfestival van Castelo Branco, Suono Mobili 2023 (Italië) en bij de Primal Gathering 2024 (Engeland).
Diogo Passos is docent Klassieke Gitaar en sinds 2015 directeur van de Muziekschool van de vroegere koorzangers van de Universiteit van Coimbra.
Als uitvoerend muzikant:
- Com Tradições – Groep Snaarinstrumenten van de Afdeling Fado van de Academische Vereniging van Coimbra (2012)
- Coimbra Abril, Fados em Canções – António Dinis (2014) (Edmundo Bettencourt Prijs 2015)
- Palpita – Palpita (2016) (bijzondere deelname)
- Hugo Martins – Hugo Martins (2019)
- in.dia – in.dia (2021) (Prijs Beste Instrumentale nummer “Medusa”, Portuguese Music Awards 2021)
- Erudito – Diogo Mendes (2022)
- Viragem – Beatriz Villar (2022) (Nominatie voor de Play (Editie 2023) – Portugese Muziekprijzen, categorie beste fado-album)
- Volume I – Martins (2023)
- Resumo – José Branco (2023)
- Perfeita Desordem – in.dia (2024)
- Volume I, Capítulo II – Martins (2024)
Como executante e diretor musical:
- Concerto para Coimbra – Estudantina Universitária de Coimbra (2014)
- Margens da Noite – António Dinis (2018)
- Solto – João Farinha (2020) (Disco Antena 1)
- Ao Vivo – João Farinha (2022)
- Insensatez – João Mendes da Silva (2023)
Fotogalerij:
Uit de pers:
Ik ben blij te mogen aankondigen dat dit concert Public is
NL | PT
Programma:
Hugo Gamboias & Diogo Passos
1. Lagom
2. A mais perfeita desordem
3. Se ela perguntar (Dilermando Reis, arranjo de IN.DIA)
4. Memórias
5. Variações sobre memórias perdidas
6. Caminho
7. Catedral (Augustin Barrios-Mangore, arranjo de IN.DIA)
8. Oriente
9. Medusa (Thomas Fellow, arranjo de IN.DIA)
10. Variações em ré
11. 7 por 8
12. Folkalhada
13. Romance
14. Fuoco (Roland Dyens, arranjo de IN.DIA)
15. Diferenças
IN.DIA
in.dia: uma fusão única entre a Guitarra Clássica e a Guitarra Portuguesa levada a cabo pelos guitarristas Diogo Passos e Hugo Gamboias e que começou no final de 2019 durante uma tour pela Índia. A missão desde então tem sido expandir os limites artísticos destes instrumentos, explorando novas possibilidades sem dogmas ou chavões. O objetivo é criar música que seja uma expressão genuína da sua mundividência, enquanto honram as raízes e profunda ligação com a sua cidade natal: Coimbra.
“Perfeita Desordem” é um álbum que pretende continuar a explorar mais possibilidades e cores que os pedais de efeitos podem trazer à sonoridade da Guitarra Portuguesa com a Guitarra Clássica. O resultado é uma experiência musical cativante, que desafia as convenções e transcende os limites estabelecidos, prendendo a imaginação dos ouvintes e criando um som verdadeiramente distinto e inovador.
in.dia lançam novo single “Catedral” a 26 de Janeiro de 2024
Coimbra, Portugal.
In.dia têm o gosto de anunciar o lançamento de mais um single: chama-se ‘Catedral’ e desvenda um pouco mais o véu àcerca do novo album do Duo de Guitarras Diogo Passos e Hugo Gamboias.
‘Catedral’ é mais do que uma música: é uma celebração artística que transcende fronteiras geográficas e temporais. Sintam-se transportados para um mundo onde as notas contam histórias de lugares distantes e as guitarras nos guiam através de uma experiência emocional que é ao mesmo tempo íntima e expansiva. Luz e sombra, Sagrado e profane, convibem de mãos dadas ao som da guitarra clássica que se entrelaça com a magia exotica da guitarra portuguesa, criando uma viagem Sonora que ressoa com as tradições da América do Sul.
Biografia do Duo
Depois de anos a tocar em conjunto o estilo que os uniu, o Fado de Coimbra, em 2019, a convite do 10th Calcutta International Classical Guitar Festival, Diogo Passos e Hugo Gamboias começam a trabalhar num reportório de peças tradicionais a par com temas originais.
Inspirados pelas sábias palavras do eterno mestre Carlos Paredes “A música que faço é um produto das circunstâncias imediatas do tempo em que eu vivo”, Diogo e Hugo pretendem criar música que reflita a sua mundividência e o seu tempo.
Durante 2021, após o sucesso de uma campanha de crowdfunding, lançam o seu primeiro CD – “in.dia” -, a par de um livro de partituras e tablaturas que contém todo o material musical composto e/ou arranjado pelo duo até à presente data – iniciativa praticamente inédita para este tipo de formação.
Foram vencedores dos International Portuguese Music Awards, sendo galardoados com o prémio de “Melhor performance Instrumental” 2021. Destacam-se ainda a participação no Festival Correntes de um Só Rio 2020, o XII Festival Internacional de Guitarra de Sevilha, o XI Festival de Guitarra de Castelo Branco, Suoni Mobili 2023, a digressão à Suécia assim como vários espetáculos de Norte a Sul de Portugal.
Perfeita Desordem
Em ‘Perfeita Desordem’, Diogo Passos e Hugo Gamboias decidiram continuar a explorar mais possibilidades e cores, que os pedais de efeitos poderiam trazer à sonoridade da Guitarra Portuguesa com a Guitarra Clássica. O resultado é uma experiência musical cativante, que desafia as convenções e transcende os limites estabelecidos, prendendo a imaginação dos ouvintes e criando um som verdadeiramente distinto e inovador.Um CD que conta também com duas adaptações inéditas para este tipo de formação, pensadas a partir do Universo da Música Erudita: Valsa Brilhante de Frédéric Chopin e La Catedral de Augustin Barrios. Considerando ainda a influência da Musica Clássica, surge o tema “Romance” que é inspirado no lied “Sur un Tombe” de Guillaum Lekeu e que cruza elementos de música erudita com música eletrónica.
A música tem o poder de alcançar além das palavras, sendo muitas vezes refúgio num mundo que parece estar em perfeita desordem.
Hugo Gamboias
Natural de Coimbra, Hugo Gamboias nasceu em 23 de Maio de 1988.
Iniciou o estudo da guitarra clássica e elétrica em 2001, instrumento ao qual continua, atualmente, a dedicar-se.
Em 2007 ingressou no curso de Arquitetura, na Universidade de Coimbra e, três anos mais tarde, iniciou os seus estudos em guitarra portuguesa, na Escola de Guitarra, Viola e do Fado de Coimbra, com o professor Ricardo Dias. No ano seguinte, continuou os seus estudos na Secção de Fado da Associação Académica de Coimbra tendo, nesse mesmo ano, começado a acompanhar alguns dos nomes de referência do fado de Coimbra. Durante este período, acompanhou também, em espetáculos, o Coro dos Antigos Orfeonistas da Universidade de Coimbra.
Em 2012 começou a colaborar com a associação cultural “Fado ao Centro” onde é, neste momento, um dos músicos residentes e professor de guitarra portuguesa na Escola da mesma.
No ano seguinte, integrou a banda de punkrock “Fitacola” onde, ainda hoje, toca guitarra elétrica e em 2015 o projeto “Pensão Flor”, levando a guitarra de raiz portuguesa noutras viagens musicais que passam pelo Fado, Tango, Bossa Nova e Morna.
Em 2014, a convite da cantora brasileira Fáfa de Belém, integrou o espetáculo Fado Tropical, incluído nas festividades do Círio de Nazaré, uma das maiores festas do país e que decorreu na cidade de Belém do Pará.
Dois anos mais tarde, frequentou o Curso de construção de instrumentos de corda, na oficina do “Fado ao Centro”, com o luthier Eduardo Loio, tendo construído uma guitarra portuguesa.
Em 2018 é convidado a participar na banda sonora do filme português Pedro e Inês.
Em outubro de 2019 participa na peça “O Menu”, escrita e encenada por Helder Wasterlain, compondo a banda sonora e apresentando-a durante o espetáculo de estreia.
No final do ano é convidado a participar no 10th Calcutta International Classical Guitar Festival, na India, onde, em conjunto com o guitarrista Diogo Passos, partilha o palco com nomes como David Russel, Pavel Steidl, Zoran Dukic, Thomas Fellow, Reentko Dirks, European Guitar Quartet, entre outros.
Em 2020, em conjunto com Diogo Passos cria o projeto In.dia dedicado ao explorar de diferentes caminhos na guitarra portuguesa e guitarra clássica, que culmina com o lançamento do seu primeiro trabalho discográfico e um livro de partituras e tablaturas referente ao cd mencionado.
Destaque ainda para o prémio de “Melhor Instrumental” atribuído pelos International Portuguese Music Awards.
O projecto in.dia tem participado em variados festivais tais como: XII Festival de Guitarra de Sevilha, no XI Festival de Guitarra de Castelo Branco, SuonoMobili 2023 (Itália), no Primal Gathering 2024 (Inglaterra), Sofar Paris 2024 (França).
Ao longo do seu percurso musical, em nome próprio e em colaboração com os diferentes projetos, tem apresentado por inúmeras vezes o fado de Coimbra e a sua música, nas maiores salas de espetáculo portuguesas e estrangeiras passando por países como: Portugal, Espanha, França, Bélgica, Holanda, Alemanha, Dinamarca, Suécia, Suíça, Roménia, Inglaterra, Brasil e India.
- Fitacola – Escolhas (2014)
- Fado ao centro – Mensagens (2014)
- Fitacola – Razões (2015)
- Fado ao centro – Clássicos (2016)
- Pensão Flor – Sul (2016)
- Fitacola – Vontades, Escolhas e Razões (coletânea) (2017)
- João Farinha & Fado ao centro – Sim (2018)
- Pedro e Inês OST (2018)
- Fitacola – Contratempo (2018)
- Inês Graça – Origem (2018) (participação especial)
- Fado ao Centro – De Coimbra com Amor (live) (2020)
- João Farinha – Solto (2020)
- In.dia – In.dia (2021)
- Ricardo Martins – Escapismo (2021) (participação especial)
- João Farinha – Ao vivo (2022)
- Fado Cruzado – Menina e moça (2022)
- Martins – Volume I (2023)
- José Rui Branco – Resumo (2024)
- In.dia – Perfeita Desordem (2024)
Diogo Passos
Diogo Passos nasceu a 9 de Maio de 1991.
Natural da Maia, iniciou a sua formação musical em Piano no Centro Cultural e Musical em Santo Tirso. Transita depois para a aprendizagem da Guitarra Clássica onde foi aluno do Professor Óscar Flecha Participou nas masterclasses de Dejan Ivanovic, Joaquin Clerch, Joaquim Santos Simões e de Miguel Carvalhinho. Estudou também com Amadeu Magalhães e com Rui Poço Ferreira.
Concluiu a Licenciatura em Música (ramo de Contextos Especiais) na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Coimbra, a licenciatura em Música – Variante de Instrumento (Guitarra Clássica) e o Mestrado em Ensino da Música sob a orientação de Miguel Carvalhinho e João Tiago Correia na Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco – onde desempenhou funções de Monitor.
Foi Regente Artístico da Estudantina Universitária de Coimbra, fundador do Grupo de Fado Canto da Noite e membro integrante do Grupo de Cordas da Secção de Fado da Associação Académica de Coimbra. Durante este período destacam-se a participação em várias Serenatas Monumentais e Serenatas da Festa das Latas e Imposição de Insígnias assim como espetáculos em por todo Portugal e no estrangeiro.
Esteve envolvido em projetos musicais de índole comunitária no Hospital Psiquiátrico de Sobral Cid, onde trabalhou em parceria com o serviço de Terapia Ocupacional dessa mesma instituição.
Acompanhou nomes como Tiago Nogueira, Kátia Guerreiro, Né Ladeiras, Vitorino, Janita Salomé, João Farinha, José Branco, João Mendes da Silva, António Dinis, Beatriz Villar, Martins, Diogo Mendes, Inês Graça.
Colabora ativamente na promoção da Canção de Coimbra, atuando com regularidade semanal em diversos locais da cidade de Coimbra, a nível nacional e internacional, com especial destaque para as digressões nos EUA, Canadá, Polónia, Reino Unido, São Tomé e Príncipe, Kosovo, Macau, Itália.
Juntamente com o guitarrista Hugo Gamboias é co-fundador do Projecto In.dia; participou no Calcutta International Classical Guitar Festival 2019 ao lado de conceituados nomes como David Russel, Pavel Steidl, Zoran Dukic, Thomas Fellow, Reentko Dirks, Ser o Duo, entre outros. Em 2021, após o sucesso de uma campanha de crowdfunding, os in.dia lançam o seu primeiro trabalho discográfico, acompanhado de vários outros items dos quais se destacam um livro de partituras e tablaturas referente ao cd mencionado. Destaque ainda para o prémio de “Melhor Instrumental” atribuído pelos International Portuguese Music Awards.
O projecto in.dia participou ainda no XII Festival de Guitarra de Sevilha – a convite do Consulado Português de Sevilha -, numa digressão à Suécia (2022) junto das comunidades portuguesas para assinalar o 25 de Abril, no XI Festival de Guitarra de Castelo Branco, SuonoMobili 2023 (Itália) e no Primal Gathering 2024 (Inglaterra).
É Professor de Guitarra Clássica e Director da Escola de Música dos Antigos Orfeonistas da Universidade de Coimbra desde 2015.
Como executante:
- Com Tradições – Grupo de Cordas da Secção de Fado da Associação Académica de Coimbra (2012)
- Coimbra Abril, Fados em Canções – António Dinis (2014) (Prémio Edmundo Bettencourt 2015)
- Palpita – Palpita (2016) (participação especial)
- Hugo Martins – Hugo Martins (2019)
- in.dia – in.dia (2021) (Prémio Melhor Instrumental “Medusa”, Portuguese Music Awards 2021)
- Erudito – Diogo Mendes (2022)
- Viragem – Beatriz Villar (2022) (Nomeação para os Play (Edição 2023) – Prémios da Música Portuguesa, na categoria de Melhor Álbum de Fado)
- Volume I – Martins (2023)
- Resumo – José Branco (2023)
- Perfeita Desordem – in.dia (2024)
- Volume I, Capítulo II – Martins (2024)
Como executante e diretor musical:
- Concerto para Coimbra – Estudantina Universitária de Coimbra (2014)
- Margens da Noite – António Dinis (2018)
- Solto – João Farinha (2020) (Disco Antena 1)
- Ao Vivo – João Farinha (2022)
- Insensatez – João Mendes da Silva (2023)
Galeria de fotos:
Da imprensa:
Tenho o prazer de anunciar que este concerto é Public