Q.Festival 2024 | 9 mei | Pedro Emanuel Pereira & Ana Mar | Klanken van April

Q.Festival 2024 - Pedro Emanuel Pereira & Ana Mar

Artwork: André Cruz
Genre: (Hedendaagse) Klassieke Muziek
Datum & locatie:

Tickets:

  • Vooraf online te bestellen via Stager (incl. €1 online verkoopkosten):

    € 23
    € 20.50 (early bird, tot 9 april)
    € 18 (stadspas) Pas aan de deur laten zien.

    € 13 (studenten) Pas aan de deur laten zien.
    € 7 (kinderen t/m 12 jaar)

Muzikanten:

  • Pedro Emanuel Pereira | piano & compositie
  • Speciale gast: Ana Mar | viool

Pedro Emanuel Pereira
– Biografie

“Op grond van de vernieuwende benaderingen van zijn fascinerende pianotechniek heeft Pedro Emanuel Pereira zich al bewezen als een volmaakte componist”. Hij paart “emotionele subtiliteit aan een groot temperament” en heeft een “diepzinnige kijk op de essentie van de muziek die hij speelt”.

– António Victorino d’Almeida, Vera Gornostaeva & Naum Grubert

Pedro Emanuel Pereira is geboren in Guimarães (Portugal) en is een van de prominentste Portugese pianisten en componisten van zijn generatie.

Wat zijn composities betreft, kunnen we als hoogtepunten noemen de opdracht voor een concert voor klarinet en orkest, dat op het Cabrillo Festival of Contemporary Music in de VS in première zal gaan, gedirigeerd door Cristian Maçelaru en waarbij Carlos Ferreira klarinet speelt; het schrijven van een Requiem ter herinnering aan Francisco Sá Carneiro; en de première van het werk “Passarola” voor piano, electronica en heilige geometrie, die werd bijgewoond door de koning van Spanje, de president van Portugal en de president van Italië.

In recitals in Barcelona, New York en Amsterdam heeft hij uitgeblonken als solist, evenals door zijn concerten met het operaorkest van Jerevan, het Casa da Música in Porto en het Moskous Filharmonisch Orkest. Samen met klarinettist Carlos Ferreira, een musicus wiens ster in 2024 rijzende is, zal Pedro Emanuel Pereira de belangrijkste Europese podia aandoen, onder andere het Barbican Centre in Londen; de Paris Philharmonie, de Elbphilharmonie en Laiszhalle in Hamburg; het Palau de la Música Catalana in Barcelona; het Concertgebouw in Amsterdam; de Musikverein in Wenen.

Als onderdeel van de viering van de 50ste verjaardag van de Portugese revolutie van 25 april 1974 heeft Pedro Emanuel Pereira een project opgezet dat in tien Portugese gevangenissen uitgevoerd zal worden. “50’25 – Door de Gevangenissen van Portugal” bestaat uit het maken en uitvoeren van 10 originele werken, geïnspireerd op poëtische teksten die door de gedetineerden van elke gevangenis worden geschreven.

De discografie van Pedro Emanuel Pereira telt drie albums. Russian Journey met werken voor solopiano van Prokofjev en Rachmaninov; Sounds of My Homeland, met uitsluitend originele door hemzelf voor solopiano gecomponeerde stukken; en XX-XXI dat samen met klarinettist Carlos Ferreira is opgenomen.

Wat opleiding betreft heeft hij een graad behaald aan het P.I. Tsjaikofski Conservatorium van Moskou bij pianiste Vera Gornostaeva, en hij heeft de postgraduate opleiding gedaan van het Conservatorium van Amsterdam bij pianist Naum Grubert, die hij met de hoogste cijfers en Cum Laude heeft voltooid.

Bij Mikhail Bogdanov en Artun Hoinic heeft hij orkestratie en instrumentatie gestudeerd. Voor zijn studies heeft hij beurzen gekregen van de Stichting Calouste Gulbenkian in Portugal en de Stichting Jacques Vonk.

Pedro Emanuel Pereira heeft aan verschillende internationale concoursen voor piano en compositie deelgenomen. Bij meer dan 20 internationale wedstrijden werd hij gelauwerd, hij kreeg een eerste prijs onder andere op het internationaal concours Santa Cecília in Porto, het internationaal concours Richard Vines in Lleida en het internationaal concours van San Sebastian.

Behalve zijn werk als concertpianist en componist verricht Pedro Emanuel Pereira academisch onderzoek aan de Universiteit van Aveiro bij het doctoraalprogramma Artistieke Creatie en hij wijdt zich voorts aan muziekproductie als een van de oprichters van productiemaatschappij Percos Music.

Ana Mar
– Biografie

Ana Mar is een multidisciplinaire kunstenares wier holistische benadering van de kunst doordringt in alle aspecten van haar leven en carrière. Fotografe, schilderes en violiste – Ana Mar overstijgt de grenzen van de disciplines in de kunst, waarbij ze een unieke integratie van creatieve uitdrukkingsvormen zoekt.

Ana Mars passie voor fotografie is een natuurlijke extensie van haar kunstzinnige oog. Ze vangt momenten in zwartwit om de onmiddellijkheid van trends te overstijgen en zichzelf in tijdloosheid onder te dompelen.

Haar artistieke loopbaan begon bij het Muziekconservatorium van Porto. Daar studeerde ze acht jaar bij de Armeense violist Oleg Ter Martirosov. Toen ze pas elf jaar oud was, nam ze haar eerste album op, Sounds of the Maghreb, een etnomuzikaal project dat haar betrokkenheid bij een gediversifieerde benadering van de muziek markeerde. Op haar twaalfde begon haar orkestcarrière door het werken met de belangrijkste orkesten van de Iberische muziekscene. Toen ze 19 was studeerde ze af aan de opleiding moderne muziek van het Conservatori del Liceu in Barcelona. Ze behaalde een graad in muziek aan de Universiteit van Minho (Portugal) en behaalde haar mastergraad in Muziekeducatie aan dezelfde instelling. Tegelijkertijd studeerde ze schilderkunst aan de faculteit voor Beeldende Kunst in Porto.

Ana Mar heeft haar artistieke presentie op het podium uitgebreid en heeft meegespeeld in opera’s zoals “Robertices” en “De barbier van Sevilla” en samengewerkt met filmmakers Danny Boyle en Jorgen Brennicke.

Naast het podium en het witte doek is Ana Mar een innovatieve pedagoge. Ze heeft methoden voor ‘body awareness’ ontwikkeld ten behoeve van uitvoerend kunstenaars en muziekpedagogie voor voorschools onderwijs, die schitteren door een onderwijsvisie die de volledigheid van het zijn omhelst.

In 2021 heeft Ana Mar de functie van art director bij het platenlabel Percos Music op zich genomen.

Haar aanwezigheid bij de Maia Music Academy als docent en artistiek leider toont haar betrokkenheid bij het delen van kennis en inspireren van de komende generaties van kunstenaars.

Ana Mar belichaamt het versmelten van de kunsten, incorporeert muzikale, scenische, visuele en pedagogische ervaringen in een uniek en geïntegreerd narratief, waarbij ze een tijdloze esthetiek nastreeft.

Programma:

Klanken van April
Pedro Emanuel Pereira & Ana Mar

Eurico Tomás de Lima
Barcarolle (arrangement Pedro Emanuel Pereira)

Fernando Lapa
Variações sobre o tema do coro da Primavera de José Afonso (a partir do arranjo de José Mário Branco)
Variaties op het thema van José Afonso’s Spring Chorus (vanuit arrangement van José Mário Branco)

Pedro Emanuel Pereira
Suite “Aonde a Terra Acaba” / “Where the Earth Ends”; “Waar de aarde ophoudt”, op. 11

Praeludium
Interludium – “Mourning angel” [Rouwende engel]
Cantionis – “Going I”
Postludium – “Malhão”

   – Pedro Emanuel Pereira, piano

Joly Braga Santos
Nocturne voor viool en piano in E mineur

Alain Oulman
Fado “Alfama” (arrangement voor viool en piano van Pedro Emanuel Pereira)

Pedro Emanuel Pereira
Fado do Tempo / Fado of Time (arrangement voor viool en piano)

Fado op. 7 (uit de Suite “Duas Igrejas” / “Twee Kerken”. Arrangement voor viool en piano)

   – Ana Mar, violin
   – Pedro Emanuel Pereira, piano

Delen:

Gerelateerd:

Schrijf een reactie: